Δυσκοιλιότητα – Αντιμετώπιση

Αντιμετωπίζοντας τη δυσκοιλιότητα

Η δυσκοιλιότητα είναι μια διαταραχή με συνεχώς αυξανόμενη συχνότητα που οφείλεται κυρίως στον σύγχρονο τρόπο ζωής με τις λανθασμένες διατροφικές επιλογές, τη χαμηλή φυσική δραστηριότητα και το έντονο άγχος.

Ως δυσκοιλιότητα ορίζεται η κατάσταση στην οποία υπάρχει ένα από τα παρακάτω

  1. μειωμένη συχνότητα αφόδευσης
  2. ανεπαρκής ποσότητα κοπράνων
  3. παραγωγή σκληρών και στεγνών κοπράνων.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες το υπόλειμμα της τροφής αποβάλλεται απ’ τον οργανισμό με την μορφή κοπράνων μετά από 24 – 72 ώρες.

Η εκούσια πράξη της αφόδευσης είναι σύνθετη, πολύπλοκη διαδικασία αλλά και επίκτητη συνήθεια. Όταν για διάφορους λόγους ( μη ισορροπημένη διατροφή, έλλειψη χρόνου, άγχος, λήψη φαρμάκων όπως ορισμένα αντιυπερτασικά, αντικαταθλιπτικά, υπνωτικά, αντιπαρκινσονικά, ηρεμιστικά ) αναστέλλεται ή παραβλέπεται η αφόδευση, το αντανακλαστικό της εξασθενεί και το άτομο προοδευτικά γίνεται δυσκοίλιο.

Τα βασικά συμπτώματα της δυσκοιλιότητας είναι : ατονία, αδυναμία, ζάλη, πονοκέφαλος, δυσφορία στο κάτω μέρος της κοιλιάς και αίσθημα πλήρωσης.

Τα υπακτικά που αποτελούν την εύκολη και άμεση λύση του προβλήματος οδηγούν σε νωθρότητα του εντέρου, ο φαύλος κύκλος της δυσκοιλιότητας και της χρησιμοποίησης καθαρτικών συνεχίζεται και μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε ευερέθιστο έντερο.

Επιπλέον, τα καθαρτικά αποβάλλουν νερό και πολύτιμα ιχνοστοιχεία. Έτσι, είναι πιθανό να εμφανίζονται ηλεκτρολυτικές διαταραχές, υπόταση και αφυδάτωση και μπορεί να προξενήσουν αμετάβλητα προβλήματα στην καρδιά, τα νεφρά και τον εγκέφαλο.

Μερικοί απλοί τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος που βασίζονται σε φυσικές μεθόδους και έχουν στόχο την αύξηση του όγκου των κοπράνων και τη μείωση χρόνου διέλευσης από το παχύ έντερο, είναι οι εξής:

  1. Aκολουθούμε μια διατροφή πλούσια σε άπεπτες φυτικές ίνες, δηλ. προτιμάμε βρώμη, ψωμί και με δημητριακά ολικής άλεσης ή σίκαλης, όσπρια, φρούτα, λαχανικά και άψητους ξηρούς καρπούς, σπόρους chia, για να αυξήσουμε τον όγκο των κοπράνων
  2. Είναι θεμελιώδες να καταναλώνουμε τρόφιμα που το υπόλειμμα τους συγκρατεί νερό. Ιδιαίτερα 4 φρούτα/ημ., κυρίως ακτινίδια, δαμάσκηνα, πορτοκάλια, σύκα, χουρμάδες, σταφύλια και σταφίδες, μήλα με την φλούδα τους και τουλάχιστον 2 μερίδες λαχανικών/ημέρα: σπανάκι, μαρούλι, λάχανο, άγρια χόρτα, καρότα, μίγματα λαχανικών (μπάμιες, καλαμπόκι,…)
  3. Κατανάλωση 2 μερίδων από γαλακτοκομικά προιόντα, όπως γάλα, γιαούρτι, κεφίρ, ξινόγαλο, γάλα ή γιαούρτι σόγιας, βρώμης ή αμυγδάλου τα οποία περιέχουν πολλά προβιοτικά συστατικά και προστατεύουν τη χλωρίδα του εντέρου ώστε να μη δημιουργούνται λοιμώξεις κατά τη στάση των υπολειμμάτων της τροφής.
  4. Πίνουμε αρκετή ποσότητα νερού (8-12 ποτ.) για να μη γίνουν σκληρά τα κόπρανα. Σε ορισμένους ανθρώπους, ένα ποτήρι νερό κατά το πρωινό ξύπνημα είναι πιθανό να διεγείρει το αντανακλαστικό της αφόδευσης.
  5. Κάνουμε καθημερινή άσκηση για να τονωθούν οι κοιλιακοί μυς.
  6. Απαραίτητη είναι φυσικά η λήψη του πρωινού που διεγείρει το αντανακλαστικό της αφόδευσης. Αν το άτομο για διαφόρους λόγους, προσωπικότητας, κοινωνικούς, εργασίας δε λαμβάνει υπόψη του το αντανακλαστικό αυτό και αναβάλλει την αφόδευση, τότε προοδευτικά γίνεται δυσκοίλιο.
  7. Η επιμονή για καθημερινή πρωινή προσπάθεια πρέπει να γίνει ρουτίνα.

Δυσκοιλιότητα στα παιδιά:

Πολλές φορές η υπερβολική ενασχόληση για την καθαριότητα των παιδιών ή οι συναισθηματικές εξάρσεις που πιθανό να υπάρχουν στην οικογένεια, είναι πιθανό να έχουν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση δυσκοιλιότητας. Το παιδί επίσης, είναι δυνατό να καθυστερεί την αφόδευση για να αποσπά την προσοχή.

Σχολιάστε

Σοφία Δ. Καλογήρου
sknutrition.gr© 2020. Όροι Χρήσης & Πολιτικής Απορρήτου.