Πώς μας προστατεύει η Διατροφή από τον καρκίνο

Πώς μας προστατεύει η διατροφή από τον καρκίνο?

Η διατροφή σχετίζεται με όλα τα στάδια του καρκίνου: την εμφάνιση, την ανάπτυξη και την υποχώρησή του.

Η εμφάνισή του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα γονίδιά μας και τις τοξίνες του περιβάλλοντος ( ακτινοβολία, καρκινογόνα  ). Η ανάπτυξή του όμως εξαρτάται από την κατάσταση του ανοσοποιητικού μας συστήματος και από το αν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες που υποβοηθούν την προαγωγή του όγκου. Το επιπλέον λίπος στον οργανισμό δρα σαν υπόστρωμα- λίπασμα για να τραφούν και να εξαπλωθούν τα καρκινικά κύτταρα.

Τέλος, υπάρχουν πολλές τροφές που αποδεδειγμένα έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική, αντιφλεγμονώδη και αντικαρκινική δράση και βοηθούν, μαζί με τις συμβατικές θεραπείες, στην κυτταρική απόπτωση ( θάνατο ) όταν αυτά έχουν εμφανιστεί.

Όλοι μέσα μας έχουμε δυνητικά καρκινικά κύτταρα σε λανθάνουσα κατάσταση, ο οργανισμός μας όμως είναι εφοδιασμένος με μηχανισμούς που εντοπίζουν αυτά τα κύτταρα και τα κρατούν υπό έλεγχο εμποδίζοντας τη διαδικασία της περαιτέρω εξάπλωσής τους και της δημιουργίας όγκων ( καρκινογένεση ).

Πολυάριθμες μελέτες δείχνουν πως μπορούμε μέσω της διατροφής να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να θωρακίσουμε τον οργανισμό μας κατά του καρκίνου:

  • Διατηρούμε το βάρος μας όσο πιο κοντά στο ιδανικό. Γνωρίζουμε σήμερα ότι η παχυσαρκία είναι ο δεύτερος υψηλότερος παράγοντας, μετά το κάπνισμα, ανάπτυξης καρκίνου.
  • Αποφεύγουμε τα επεξεργασμένα τρόφιμα, με πολλά συντηρητικά και χημικά πρόσθετα, γλυκαντικές ουσίες, πλούσια σε κορεσμένα λίπη και ζάχαρη
  • Προτιμάμε τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως είναι τα δημητριακά και τα προϊόντα ολικής άλεσης, η βρώμη, το μούσλι, το πολύσπορο ψωμί ή με προζύμι, το αναποφλοίωτο ρύζι ή μπασμάτι ή καστανό, το πλιγούρι, το φαγόπυρο, την κινόα και το κους κους, τα ζυμαρικά ολικής «αλ ντέντε » , τα φρούτα και τα περισσότερα λαχανικά, τα όσπρια, όπως τις φακές, τα φασόλια, τα μπιζέλια, το πράσινο τσάι.
  • Καταναλώνουμε περισσότερο ψάρια που είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα. Όσο πιο χαμηλά βρίσκονται τα ψάρια στην τροφική αλυσίδα, τόσο λιγότερα μολυσμένα είναι ( προτιμάμε τα μικρά, όπως σαρδέλες, σκουμπρί,..)
  • Περιορίζουμε τη μεγάλη κατανάλωση κόκκινου κρέατος και προσπαθούμε το κρέας, το κοτόπουλο, το κουνέλι, η γαλοπούλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα να είναι βιολογικής προέλευσης
  • Υιοθετούμε απλούς τρόπους μαγειρέματος, όπως βραστά ή στον ατμό, αποφεύγουμε τα τηγανιτά και σχάρας
  • Περιλαμβάνουμε στην καθημερινή μας διατροφή τρόφιμα με ισχυρή αντιοξειδωτική και αντικαρκινική δράση, όπως είναι το πράσινο τσάι, η μαύρη σοκολάτα, το κόκκινο κρασί, τα μανιτάρια, πολλά φρούτα και λαχανικά, ξηροί καρποί, βότανα και μπαχαρικά

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε μια μορφή συστηματικής άσκησης στην καθημερινότητά μας, για να αποβάλλουμε το άγχος και τα αρνητικά συναισθήματα, που καταβάλλουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Επίσης, είναι εξίσου σημαντικό να ζούμε σε ένα καθαρό περιβάλλον, όσο το δυνατόν απαλλαγμένο από την ατμοσφαιρική ρύπανση και τον καπνό.

Σχολιάστε

Σοφία Δ. Καλογήρου
sknutrition.gr© 2020. Όροι Χρήσης & Πολιτικής Απορρήτου.